Pro korporace je výzkum a porozumění zákazníkům jednou z oblastí, do které jsou ochotny investovat nemalé prostředky. Většina z nás takové možnosti nemá. To ale neznamená, že se nemůžeme dostat ke kvalitním a hlubším informacím o našich zákaznících. Ať již potencionálních nebo stávajících. Jen se na to musí jít chytře.
Využíváte všechny možnosti, které máte zdarma k dispozici? Víte, jak se o vašich zákaznících dozvědět více a jak o nich získávat insighty? Tady je šest nástrojů, které se nám velmi osvědčily:
- Google Analytics
- GA samozřejmě zná každý. Kdo ne, tak přestaňte číst a hned běžte napojit vaše stránky (návod zde https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=cs)
- Co se ale používá méně, je větší pochopení zákazníků a hledání jejich odlišností. Položte si sami následující otázky: víte, kdo chodí na váš web? Je to žena nebo muž? Kolik jim je let? Odkud jsou? To asi víte, pokud ne tak (Google Analytics – sekce Publikum – Průzkumník uživatelů – Demografické údaje). Víte ale, jak se tito lidé liší od těch, kteří u vás nakupují? Anebo, pokud nemáte e-shop, od lidí, kteří čtou konkrétní článek nebo odeberou mail, který pak ke konverzi může vést?
- Budete překvapeni, jaké odlišnosti najdete. Toto je první krok, který vám pomůže porozumět rozdílu mezi “návštěvníkem” a “zákazníkem.”
- Jak na to? Je to jednoduché. Vidíte cca uprostřed horní části obrazovky napsáno “Přehled publika” a pod tím “100% všichni uživatelé”? Tak hned vpravo od toho je políčko “přidat segment.” Vytvořte si segment dle vašich potřeb (je to celkem intuitivní) a porovnejte vs. všichni návštěvníci? Hledejte odlišnosti a tam se zaměřte.
- Facebook Insights
- Málokdo o tom ví, ale Facebook vám řekne nejen věkovou skladbu vašich fanoušků, ale i jestli jsou ženatí, nebo jaké stránky nejvíce lajkují. A z toho už jdou dělat zajímavé závěry. Jděte na vaši stránku na Facebooku (stránku firmy, ne osobní) a klikněte na tento odkaz: https://www.facebook.com/business/insights/tools/audience-insights a vstupte do audience insights.
- Pak už se tím proklikáte. Pozor jen, ať máte zaškrtnutou správnou zemi (ČR) a díváte se na lidi, kteří mají zalajkovanou vaši stránku. Prozkoumejte. Velmi zajímavé jsou, jak stránky, kteří vaši fanoušci lajkují více než průměr, tak i vzdělání, děti, partnerský status atd. Z tohoto často načerpáme hodně dobrých hypotéz, které pak verifikujeme konkrétně v realitě.
- Google search konzole
- Jestli nemáte připojenou ke Google Analytics, tak to rychle udělejte. Kromě toho, že vás lépe zaindexuje do Google, tak vám ukáže, jaké slovní spojení lidé dávají do Googlu, když jdou na vaše stránky. A z toho někdy dokážete dostat pěkné insighty. Pěkný popis jak na to třeba zde: https://www.youtube.com/watch?v=FTT3WoznTRE
- Zapněte, nechte běžet a po pár týdnech uvidíte 🙂
- Google search trends
- https://trends.google.com/trends/ je skvělý nastroj na několik věcí.
- Za prvé vám zdarma dá indikaci vaší znalosti značky. Sice neukazuje absolutní hodnoty, ale když si zadáte jméno vaší firmy nebo produkty a porovnáte to se značkou, která má 100% znalost (např. Coca Cola), hned vidíte, na čem jste. Zkuste proto také vaši konkurenci a uvidíte.
- Vyhledávání Google
- Překvapivě věc, kterou má každý před očima, nám nejednou pomohla oči opravdu otevřít. Napište do vyhledávače Google (to samé platí na Youtube a jinde) nějaké spojení a sledujte, co vám Google doplní. Ty nejvíce nahoře jsou ty, které lidé v lokaci kolem vás nejvíce vyhledávají. Pro začátek si zkuste hrát s obecnými frázemi – “mám strach” “bojím se”. Zajímavé, že? Zapřemýšlejte, co je relevantní pro vás a postupně zkoumejte, co vám Google nabídne za alternativy a jděte za tím.
- Google Keywords tool
- Poslední věc, pro kterou si musíte založit a nastavit účet v Google Ads (ale nemusíte nic platit – založíte zde: https://ads.google.com/intl/cs_cz/getstarted/) je Google keyword planner
- Odkazem zde: https://ads.google.com/intl/cs_cz/home/tools/keyword-planner/ se na něj dostanete. Pozor, funguje to opravdu, až když si založíte účet a proklikáte se přes všechny otázky a náležitosti.
- Pak zadáte vámi požadované klíčové slovo a dostanete varianty, které lidé hledají, spolu s celými slovním spojením, s ukázanými četnostmi. Opět velmi cenný a zajímavý vhled, zcela zdarma.
To je pro dnešek vše. Pokud vám bylo něco z toho užitečné, prosíme vyplňte náš dotazník zde:
https://forms.gle/EfigDQdUfjFS4Xmy5
To moc pomůže na oplátku nám 🙂
Děkujeme a držíme palce
Petr a Jakub